• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ariell

Viktig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
17 September 2018
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
2
Poäng
22
En fråga.

Person A och B har företagsskulder ihop och är båda solidariskt betalningsansvariga. Person A har skuldsanering sedan 3 år tillbaka. Person B har haft sina skulder kvar och ej ansökt om sanering. Nu har person B inga skulder kvar hos KF. Men person A lever fortfarande med sin skuldsanering. Hur kan person A fortfarande ha alla skulder kvar när person B inte har några skulder kvar? Kan person B ha gjort upp ackord med fodringsägarna utan persons A vetskap?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Megakramiz

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
15 December 2019
Meddelanden
57
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Hej hopp , inledande skuldsanering sen dec och precis flyttat , jag arbetstränar varje dag och får då behålla pengar för resor , fk betalar ut 2,50 av 18,50 milersättning, kan jag nästa år ansöka om milersättning som vanligt ? Och skriva i avdraget från fk ?
Väl mött
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 680
Mottagna reaktioner
1 706
Poäng
1 177
Hej hopp , inledande skuldsanering sen dec och precis flyttat , jag arbetstränar varje dag och får då behålla pengar för resor , fk betalar ut 2,50 av 18,50 milersättning, kan jag nästa år ansöka om milersättning som vanligt ? Och skriva i avdraget från fk ?
Väl mött
Var det inte inräknat i betalplanen?
 

Megakramiz

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
15 December 2019
Meddelanden
57
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Så kanske det är ? Tänker ju mer att jag får behålla mer pengar för att ta mig till jobb , är det redan då avräknat som ersättning ? Är ju mina pengar från början eller är det jag som tänker fel
 

Sorgsen

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
11 Maj 2020
Meddelanden
57
Mottagna reaktioner
25
Poäng
102
Hej!

Jag har inledande skuldsanering och min handläggare på kfm ringde mig idag för att komplettera mina inkomstuppgifter, då jag är sjukskriven för tillfället. Hen satt och arbetade på min betalningsplan.


Det känns skönt, men samtidigt lite skrämmande att kommit så här långt i processen. :)


Men nu börjar alla tankar komma.

Tänk om någon borgenär motsätter sig?

Vad händer om eller när de motsätter sig?

Vad är den största anledning till att de motsätter sig?

Vet någon om det finns någon borgenär som "alltid" motsätter sig?

Finns det någon statistik eller undersökning på forumet, om hur många som godkänts alternativt fått avslag i denna del av processen?


Hjärnan är en mix av tankar och känslor nu.
Men finns det någon som spontant vill svara på mina frågor, så är jag mer än tacksam.
Är lite ensamt när man sitter ensam i denna process och inte har någon att bolla tankar med.
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Jaha, då har jag och sambon beslutat oss för att släppa alla lån och krediter denna månaden. Har pratat med Skuldrådgivaren och hon rådde oss att våga och att ansöka om skuldsanering. Känns otroligt skrämmande. Hela lånekarusellen har ju varit mycket för att inte hamna hos Kronofogden och nu släpper vi allt med vilje. Vi har ingenting hos Inkasso eller Kronofogden nu men går under av alla lån/krediter och ständigt ont i magen.

Ska sätta mig och fila på det personliga brevet i helgen - sedan skicka in om ett litet tag.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Jaha, då har jag och sambon beslutat oss för att släppa alla lån och krediter denna månaden. Har pratat med Skuldrådgivaren och hon rådde oss att våga och att ansöka om skuldsanering. Känns otroligt skrämmande. Hela lånekarusellen har ju varit mycket för att inte hamna hos Kronofogden och nu släpper vi allt med vilje. Vi har ingenting hos Inkasso eller Kronofogden nu men går under av alla lån/krediter och ständigt ont i magen.

Ska sätta mig och fila på det personliga brevet i helgen - sedan skicka in om ett litet tag.

Gör ni rätt i om det inte går runt.
Hade också en stor klump i magen när jag släppte alla mina lån och första tiden var jobbigt såklart när man alltid har betalat allting och aldrig varit sen med en räkning. Man kände sig riktigt jäkla dålig som person.
Även fast det dundrar in brev och telefonsamtal efter ett tag så mår jag inte lika dåligt som när jag jagade lån.
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Gör ni rätt i om det inte går runt.
Hade också en stor klump i magen när jag släppte alla mina lån och första tiden var jobbigt såklart när man alltid har betalat allting och aldrig varit sen med en räkning. Man kände sig riktigt jäkla dålig som person.
Även fast det dundrar in brev och telefonsamtal efter ett tag så mår jag inte lika dåligt som när jag jagade lån.

Tack för pepp, har sjukt ont i magen nu men det måste göras. Vi går back ständigt och har aldrig något över. Orkar inte längre. Vågar inte hoppas att vi ska få igenom skuldsanering på första försöket men måste ju våga söka. Oavsett får vi mycket mer över på förbehållsbelopp.

Har du skuldsanering nu?
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Tack för pepp, har sjukt ont i magen nu men det måste göras. Vi går back ständigt och har aldrig något över. Orkar inte längre. Vågar inte hoppas att vi ska få igenom skuldsanering på första försöket men måste ju våga söka. Oavsett får vi mycket mer över på förbehållsbelopp.

Har du skuldsanering nu?
Har just gjort samma sak, fick för drygt en vecka sedan hem ett brev från KFM att de tagit emot min ansökan.
Hatar brevlådan just nu men går in i en slags autopilot när kraven och delgivningskvittona öppnas och signeras, har en svart pärm jag sätter in allt i under respektive skuld, dvs fakturor jag inte längre betalar.

Fick idag både delgivning och ett krav från ett företag där det stod ”Betalningspåminnelse - Detta fixar du! - Betala 125 000:- omgående”
Viss tragikomik i det. Med det sagt, du är inte ensam!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Har just gjort samma sak, fick för drygt en vecka sedan hem ett brev från KFM att de tagit emot min ansökan.
Hatar brevlådan just nu men går in i en slags autopilot när kraven och delgivningskvittona öppnas och signeras, har en svart pärm jag sätter in allt i under respektive skuld, dvs fakturor jag inte längre betalar.

Fick idag både delgivning och ett krav från ett företag där det stod ”Betalningspåminnelse - Detta fixar du! - Betala 125 000:- omgående”
Viss tragikomik i det. Med det sagt, du är inte ensam!
125 000 kr! Verkligen komiskt.:eek:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp